Tuesday 28 June 2011

" Savao Maimuh"


Hari minggu aritu tetiba mengidam masakan tradisional bapaku, " savao maimuh ". (Ni dlm bhsa German la) hahaha~ Dlm BM plak, ia dikenali sbg " Manisan Pisang " lebih kurang camtula. Biasanya bapa akan masak SM ni masa bulan puasa. Kami mkn sbg pencuci mulut lepas mkn nasi tu. Ia dipercayai boleh membuatkan perut kita kalis lapar dan kalis gastrik. Tp sesiapa yg memg da certified ada penyakit sering lapar & gastrik tu, xdape den nak nolong la~


Kebetulan petg tu aku ternampak makcik tu jual pisang yg memg kena ng menu bapaku. Aku X tau nama pisg ni. Tanya makcik tu pun, dia sendiri X tahu. hahah~ Istimewa pisg ni, dia masak ka mentah, kulit dia forever green jak. Tp pisg ni memg manis. Jadi aku pun belilah,  tajaan sepenuhnya oleh en. Somi sebyk 2 hengget. @_@
Masa di rumah, aku X pernah buat. Aku makan ja kalau bapa buat tu. Kawww2 ng lemak manis masakan beliau. Tp setelah berjauhan dgn keluargaku ni, bakat terpendam ke"Chef"an pun meluap2 keluar <----- ayat hiperbola. Nasib baik aku tahu cara2 membuat SM ni. Senang ja. X sampai setengah jam pon bertarung nyawa di dapur tu. heheh~


Bahan2 yg diperlukan :
  • Semangkuk santan kelapa
  • 3 - 4 pisang ( kalo mo makan byk pisg, letaklah byk2. Suka hati )
  • Gula secukup rasa
  • 1 biji Telur ( Kalo mo la.. X mo letak pun bole jg ^_^ )
Cara masak :
  • Panaskan santan bersama pisang. Bila da mendidih masukkan gula. Taste dulu bila da manis. Pastu masukkan telur. SIAP!!!!
  • Lepas makan... mesti kata??? SYOKKKKKKK!!!!! hehehe~
*Manisan ni bole makan sekali ng nasi.
Bole jg makan waktu minum pagi dan minum petang waktu hidangan masih panas. Brrrrrrrrrrrrrrrr~ sedap wooo..





4 comments:

Anonymous said...

ko pos laju mari sni ..ak mau rasa ckit,,,,,@anita@ :)

ZaiNas said...

hahah~ pekata ko pos perot hang datg sini? aku isi full tank punye.. kihkihkih!!!

Wazie Wahidah said...

semalam sy mimpi makan pisang ni. sedap betul konon mcm bukan pisang. pastu sy mimpi pegi rumah ko lg. hahaha. apa la.

ZaiNas said...

hahaha~ tu maknanya ko rindu aku tu wazi..

 

Hadiah dari Syurga Copyright © 2009 Paper Girl is Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by web hosting